Pagini

30 august – SFANTUL ALEXANDRU DIN SVIR (SVIRSKI), facatorul de minuni din Rusia caruia i s-a aratat Sfanta Treime



Sfantul Alexandru din Svir a vietuit intre anii 1448-1533, in Rusia, fiind singurul sfant cunoscut care s-a invrednicit a vedea Sfanta Treime, precum odinioara Dreptul Avraam. In viata sfantului s-a intrupat cuvantul Mantuitorului, care zice: “Fericiti sunt cei curati cu inima, ca aceia vor vedea pe Dumnezeu.”
Pamantul rusesc a nascut mari sfinti Bisericii lui Hristos, mari inchinatori ai Sfintei Treimi. Astfel, dintre cei cu au primit supranume, datorita evlaviei si ravnei lor, ii amintim pe urmatorii: Sfantul Serghie de Radonej este numit “teologul Sfintei Treimi“, Sfantul Andrei Rubliov este numit “zugravul Sfintei Treimi“, Sfantul Pavel Florenski este numit “marturisitorul Sfintei Treimiprin mucenicie, iar Sfantul Alexandru din Svir este numit “proorocul Sfintei Treimi“, ca unul ce s-a invrednicit sa vada Sfanta Treime, asemenea lui Avraam, prin aratarea a trei ingeri.
In anul 1904, Sfantul Ioan de Kronstadt scria in “Jurnalul” sau:
De doua ori, in intreaga istorie a omenirii, s-a aratat Dumnezeu in Treime inaintea ochilor omului, prima oara Sfantului Avraam, la Stejarul din Mamvri, aratand marea mila a lui Dumnezeu fata de neamul omenesc, iar a doua oara, pe pamant rusesc, Sfantului Preacuvios Alexandru de Svir“.
Cei trei Sfinti Ingeri i s-au aratat sfantului pe la anul 1506, pe malul lacului Roscinsk, in apropierea raului Svir, ei poruncindu-i sa construiasca o biserica in cinstea Sfintei Treimi. Aici s-a ridicat mai tarziu Manastirea Sfanta Treime, care acum este cunoscuta sub numele de Lavra Sfantului Alexandru de Svir – Svirski.

Sfantul Alexandru de Svir – un “Avraam” al Noului Testament

Alexandru s-a nascut in data de 15 iunie 1448, in partile Novgorodului, intr-o familie de crestini evlaviosi. El a fost cel de-al treilea copil al lui Stefan si al Vassai. La Botez, sfantul a primit numele de Amos. Parintii sai au dorit ca el sa se casatoreasca, insa alta era cale cea sadita deja in inima lui. La numai 19 ani, tanarul Amos pleca spre Manastirea Valaam, mareata lavra ruseasca de pe Lacul Lagoda.
Trecand peste raul Svir, pe malul lacului Roscinsk, sfantul a auzit un glas tainic ce l-a indemnat a ridica acolo o manastire. Ingerul sau pazitor l-a insotit insa mai departe, spre Manastirea Valaam. In aceasta manastire, tanarul a petrecut ca frate vreme de sapte ani, abia apoi el fiind tuns in monahism, sub numele de Alexandru, la varsta de 26 de ani.
Tatal sau, cautandu-l prin multe locuri, l-a gasit in cele din urma pe insulele de la Valaam. Ca urmare a intalnirii cu fiul sau, monahul Alexandru, tatal sau a intrat si el in manastire, precum si mama sfantului. Tatal se va numi Serghie, iar mama se va numi Varvara.
Zece ani s-a nevoit sfantul lucrand tacerea pe insula numita “Insula Sfanta”. Pe aceasta insula se mai pastreaza inca si astazi pestera cea stramta in care acesta s-a nevoit, insemnata cu o frumoasa cruce de lemn.
Odata, in vremea rugaciunii, Sfantul Alexandru de Svir, a auzit un glas dumnezeiesc, care i-a zis:
Alexandru, iesi din acest loc si mergi pe locul aratat odinioara tie si acolo te vei mantui“.
Iesind din pestera, sfantul merse pana pe malul lacului mai sus amintit.
In anul 1485, sfantul s-a asezat pe malul raului Svir, de la care si-a luat si numele. Vreme de mai bine de sapte saptamani, sfantul s-a nevoit in cunoasterea voii lui Dumnezeu, hranindu-se numai cu ierburile ce cresteau prin zona.
Mai bine de opt ani, sfantul a fost ascuns tuturor. Astfel, abia in anul 1493, sfantul a fost gasit, din randuiala lui Dumnezeu, de catre un vanator aflat la vanatoare de reni. Un singur om a fost nevoie sa il intalneasca pe sfant, ca mai apoi toata lumea sa alerge la el, pentru rugaciune si binecuvantare.
Ani multi au trecut de cand sfantul s-a stabilit in aceasta pustie, pana sa afle voia lui Dumnezeu. Astfel, trecand mai bine de 23 de ani, Domnul a binevoit a I se arata, in chipul a Trei Ingeri, precum si odinioara, lui Avraam, la Stejarul lui Mamvri. Fiecare inger era lumina adanca si purta in mana un sceptru.
Ingerii au zis catre sfant, cuprins fiind de tremur:
Indrazneste, fericite, nu-ti fie frica. Preaiubitule, pentru ca vezi in Trei Persoane pe Cel ce Vorbeste cu tine, inalta o biserica in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, Treimea Sfanta. Iata, iti las pacea Mea, pacea Mea ti-o voi da tie.”
Pe locul minunatei descoperiri se inalta astazi o mareata manastire, inchinata Sfintei Treimi, numita in tot locul “Lavra Sfantului Alexandru de Svir“.
Sfantul Alexandru de Svir a trecut la Domnul in data de 30 august / 12 septembrie 1533, fiind in varsta de 85 de ani. Dupa cum el insusi a lasat scris, trupul sau a fost inmormantat in pustie, iar nu in manastir ea ridicata de el.

Sfantul Alexandru de Svir – aflarea Sfintelor sale Moaste

Prima aflare a Sfintelor sale Moaste a avut loc in anul 1641, in data de 17 / 30 aprilie, in Saptamana Floriilor, cand un fulger a cazut pe pamant, in apropierea mormantului sfantului. In acea zona se lucra la o noua biserica. Muncitorii au descoperit un mormant necunoscut. Sfintele Moaste au fost pastrate in biserica pana in anul 1918, cand comunistii au profanat locul si au distrus toate cele din interior. Trupul sfantului s-a pierdut in negura vremii, manastirea fiind transformata in spital de psihiatrie.
Cea de-a doua aflare a Sfintelor Moaste a avut loc abia in anul 1997, cand Manastirea Sfantului Alexandru de Svir a fost redeschisa. Dupa mai bine de un an de cautari, Sfintele Moaste au fost gasite in depozitul Muzeului Academiei Militare de Medicina. Aduse cu mare cinste in manastire, Moastele Sfantului Alexandru se afla astazi in biserica zidita de el insusi. Moastele sfantului izvorasc mir din abundenta.
Iar noi, minunandu-ne de aceasta preaminunata aratare a Treimii in chip ingeresc, tie iti cantam: Bucura-te, slujitor tainic al Preasfintei si Celei de o fiinta Treimi; Bucura-te, partas al stralucirii treimice, celei in chipul focului; Bucura-te, inchinator al Dumnezeirii Celei in Trei straluciri!” (Icosul 7 din Acatistul sfantului Alexandru din Svir)

Tropar

Placutule ales al lui Hristos si facatorule de minuni, Cuvioase Parinte Alexandre, pe tine, cel ce ca o stea luminoasa a lui Dumnezeu lumea ai luminat si vietuirea ta cu virtutea si cu multimea facerilor de minuni ai impodobit, cu dragoste in cantari duhovnicesti te laudam: iar tu, indrazneala catre Domnul avand, cu rugaciunile tale de toate nenorocirile ne slobozeste, ca sa-ti cantam: Bucura-te, Cuvioase Alexandre, facatorule de minuni al Svirului!
Cu ale lui sfinte rugaciuni, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu,miluieste-ne si ne mantuieste pe noi! Amin.
***

Moastele Sfantului Alexandru din Svir

(…) Dezvelite putin, moaste de sfant plecat la Domnul in anul 1533, absolut integre; mana dreapta deschisa catre noi, astfel incat se vad clar si firesc, ca la orice om viu, liniile palmei; maini muncite greu, cu buricele degetelor batucite si unghii intregi! Piciorul intreg si nestafidit, de culoare galbui – maronie! 500 de ani au trecut ca o clipa, este posibil?
Exista marturii scrise: pe la 1918 bolsevicii au trimis o comisie compusa din specialisti in chimie, pentru examinarea moastelor Sf Alexandru din Svir. Dupa ce comisia a stabilit ca moastele nu sunt “o papusa de ceara” si nici “un schelet in şlapi”, ci cu adevarat trup sfant neputrezit, bolsevicii au inceput campania de ascundere a moastelor, care au fost puse intr-o capela sigilata, situata intr-un spital din Lodeinoe Pole, apoi au fost mutate la St Petersburg pentru a li se pierde urma (statul ateu a luptat cu toate aceste forme manifestari de sfintenie, in dorinta lor de a distruge Biserica).
In decembrie 1997 s-a descoperit, la Academia de Medicina Militara din St Petersburg “exponatul anatomic” care, dupa lungi luni de examinare, au fost certificate ca fiind moastele Preacuviosului Alexandru Svirski, marele factor de minuni! Insa, chiar inainte de a incepe munca, echipa din care faceau parte un antropolog, un stomatolog, specialisti in anatomie, chimie si isorie a constatat in mod direct asemanarea uimitoare intre descrierea facuta la anul 1641, la prima aflare a sfintelor moaste, si acel “exponat” care a fost aflat la Academia de Medicina Militara – si aceasta deoarece chipul Sf Alexandru nu doar ca nu era putrezit, dar se vedea si o parte a barbii!
Cel mai uluitor este faptul ca faţa s-a pastrat foarte bine, iar partile care putrezesc la omul obisnuit in primul rand – tesuturile moi ale buzelor, nasului si urechilor, erau neatinse!Cuviosul Alexandru le-a dat un semn celor ce-l cinsteau, deja inainte ca examinarea sa se sfarseasca. Cand a fost primit acordul pentru savarsirea unei rugaciuni in cladirea unde se aflau Sfintele moaste, toti cei prezenti au ramas inmarmuriti. Moastele au inceput sa izvorasca mir din abundenta. Se parea ca Preacuviosul le raspunde celor ce i se rugau: Va aud. Eu sunt!
La 30 iulie 1998, moastele au fost expuse pentru a fi cinstite de catre credinciosi, un sir nesfarsit de pelerini venind sa se inchine inaintea lor, primind tamaduiri trupesti si sufletesti. De altfel, calugarul care a stat la capatul raclei, a observat ca izvorarea de mir era variabila, probabil in functie de credinta celor care veneau sa se inchine.
[...]
Biserica din mijlocul manastirii, alba cu turle verzi – turcoaz, in care sunt asezate spre inchinare moastele Sf Alexandru din Svir nu este, insa, aceeasi cu cea inaltata pe locul in care s-a aratat Sfanta Treime, singura data unui sfant al Noului Testament, la anul 1506. Aveam sa aflam aceasta biserica in imediata apropiere, in cadrul unui complex monahal distinct insa nerestaurat, despre care ghida manastirii ne-a spus ca, in anii comunismului, a servit ca sanatoriu pentru bolnavi mintali. Extraordinar loc de recuperare, printre sfintii zugraviti pe zidurile ranite de vreme si de necredinta, loc zguduitor prin puterea de sugestie a picturii ramasa pe ziduri prin voia Domnului: Infricosatoarea Judecata sau privirea cutremuratoare a Domnului Iisus, pe naframa Veronicai…
Trebuie sa ajungi aici ca sa intelegi ca forţa raului nu avea cum sa biruie ceea ce Sfanta Treime a preamarit, in mod unic, in istoria de pana acum a crestinismului – pe Sf Alexandru din Svir cel smerit si biserica Sa.
Placutule ales al lui Hristos si factorule de minuni, Cuvioase Parinte Alexandre, pe tine, cel ce ca o stea luminoasa a lui Dumnezeu lumea ai luminat si vietuirea ta cu virtutea si cu multimea facerilor de minuni ai impodobit, cu dragoste in cantari duhovnicesti te laudam: iar tu, indrazneala catre Domnul avand, cu rugaciunile tale de toate nenorocirile ne slobozeste, ca sa-ti cantam: Bucura-te, Cuvioase Alexandre, facatorule de minuni al Svirului!




Acatistul Sfantului Alexandru din Svir


Alexandru din Svir - Sfant Cuvios Parinte (1448-1533) !
(30 august)
Condacul 1
Placutule ales al lui Hristos si facatorule de minuni, Cuvioase Parinte Alexandre, pe tine, cel ce ca o stea luminoasa a lui Dumnezeu lumea ai luminat si vietuirea ta cu virtutea si cu multimea facerilor de minuni ai impodobit, cu dragoste in cantari duhovnicesti te laudam: iar tu, indrazneala catre Domnul avand, cu rugaciunile tale de toate nenorocirile ne slobozeste, ca sa-ti cantam: Bucura-te, Cuvioase Alexandre, facatorule de minuni al Svirului!
Icosul 1
Fire ingereasca ai avut, cuvioase parinte, si, ca un duh fara de trup, vietuire neintinata pe pamant ai savarsit, pilda minunata de desavarsire lasandu-ne pentru ca, virtutile tale urmand, acestea sa-ti cantam:
Bucura-te, rod daruit de Dumnezeu binecredinciosilor parinti,
Bucura-te, cel ce nerodirea parintilor ai starpit;
Bucura-te, cel ce supararea lor in bucurie o ai preschimbat;
Bucura-te, cel ce din fasa de Dumnezeu ai fost ales,
Bucura-te, cel ce din pantecele maicii pentru slujirea Lui ai fost oranduit;
Bucura-te, cel ce din tineretile tale numai pe El cu toata inima L-ai iubit;
Bucura-te, cel ce toate frumusetile lumii acesteia in nimic le-ai preschimbat;
Bucura-te, cel ce prin post si priveghere in rugaciune trupul tau l-ai smerit;
Bucura-te, vas neintinat al harului lui Dumnezeu;
Bucura-te, salas al Duhului Sfant, cu curatia impodobit;
Bucura-te, barbat al nazuintelor duhovnicesti;
Bucura-te, cap sfintit de dreapta Celui Preainalt;
Bucura-te, Cuvioase Alexandre, facatorule de minuni al Svirului!
Condacul 2
Vazand Domnul sufletul tau ca un ogor bine lucrat spre rodirea cea duhovniceasca, spre cautarea unui singur lucru de folos din tinerete ti-a indreptat gandul tau, cuvioase, si, pentru dragostea lui Hristos, parintii si casa ta parinteasca ai lasat, de toate poftele desarte lepadandu-te, si in pustia Valaamului pentru nevointe calugaresti ai venit, lui Dumnezeu, Celui ce te-a izbavit, cantand: Aliluia!
Icosul 2
Cu cugetul cel de Dumnezeu luminat desertaciunea si nestatornicia lumii acesteia ai inteles, caci in ea bucuria este inlocuita de necaz, iar bunastarea este inlaturata de nenorociri neasteptate. De aceea bunatatile cele vesnice si nestricacioase ti le-ai dorit, parinte cuvioase, si pe acestea, prin lepadarea de bunatatile lumesti si prin saracia de bunavoie, a le dobandi te-ai straduit, indemnandu-ne sa-ti cantam:
Bucura-te, iubitor al tacerii pustiei;
Bucura-te, ravnitor al smereniei si al saraciei;
Bucura-te, chip desavarsit al adevaratei lepadari de sine;
Bucura-te, aratare fara seaman a vietuirii calugaresti, cu adevarat ingeresti;
Bucura-te, pravila a credintei si a evlaviei;
Bucura-te, oglinda a ascultarii si a rabdarii;
Bucura-te, cel ce tacerea calugareasca ai iubit;
Bucura-te, cel ce lacrimi duhovnicesti ai dobandit;
Bucura-te, cel ce prin tanguirea vremelnica fericirea vesnica o ai gasit;
Bucura-te, cel ce prin rugaciuni neincetate cursele vrajmasului le-ai nimicit;
Bucura-te, cel ce prin osteneli si privegheri trupul tau sufletului l-ai supus;
Bucura-te, cel ce prin post si infranare patimile ti le-ai omorat;
Bucura-te, Cuvioase Alexandre, facatorule de minuni al Svirului!
Condacul 3
Cu puterea Celui Preainalt umbrit si intarit fiind, prin tunderea monahiceasca de toata cugetarea cea trupeasca te-ai lepadat, cuvioase, si, ca un ostas mult iscusit, schima calugareasca armura a mantuirii dobandind si cu arma nebiruita a Crucii lui Hristos inarmandu-te, impotriva vrajmasului celui nevazut, cu tarie ai luptat, prin smerenie adanca mandria lui cea inalta biruind si cu toata inima catre Domnul cantand: Aliluia!
Icosul 3
Izvor imbelsugat de lacrimi avand, placutule al lui Dumnezeu, si har mare al induiosarii dobandind, painea ta cu lacrimi ti-ai udat-o si bautura cu plans ti-ai amestecat-o din preaplinul insetarii de Dumnezeu si al dragostei catre Domnul. De aceea si noi te fericim prin aceste cantari:
Bucura-te, nevoitor al tariei si al barbatiei;
Bucura-te, om intocmai ca ingerii;
Bucura-te, ostas al imparatului Ceresc care ai fost biruitor;
Bucura-te, rod bun al manastirii Valaam;
Bucura-te, vietuitor bineplacut al pustiei;
Bucura-te, rugator neobosit;
Bucura-te, postitor fara pereche;
Bucura-te, iubitor minunat al tacerii;
Bucura-te, urmator al nevointei parintilor celor purtatori de Dumnezeu;
Bucura-te, urmator al rabdarii si ostenelii lor;
Bucura-te, cel ce la buna vreme mormantul ti l-ai sapat;
Bucura-te, cel ce la ceasul mortii neincetat ai cugetat;
Bucura-te, Cuvioase Alexandre, facatorule de minuni al Svirului!
Condacul 4
Furtuna ispitelor si a atacurilor diavolesti nu a putut zdruncina locasul tau sufletesc, caci pe piatra cea tare a credintei in Hristos a fost intemeiat, cuvioase parinte, si ocrotit prin trezvie si neincetate rugaciuni, prin care impotriva vrajmasului mantuirii omenesti cu toata inima ai luptat si pe scara virtutilor catre desavarsire la masura varstei lui Hristos fara oprire ai urcat, cantand lui Dumnezeu: Aliluia!
Icosul 4
Lauda de la oameni auzind, de marirea cea desarta te-ai temut, parinte de Dumnezeu inteleptite, si, ca o adevarata pilda de smerenie, a fugi in pustie straina ai hotarat, pe malul Svirului, in locul care de sus in vedenie minunata ti-a fost aratat, si acolo numai lui Dumnezeu in slobozenie l-ai slujit, pentru care iti cantam laudele acestea:
Bucura-te, urmator bun si smerit al Domnului Hristos;
Bucura-te, implinitor ravnitor al sfintelor Lui porunci;
Bucura-te, iubitor al fecioriei sufletesti si trupesti;
Bucura-te, iubitor nefatarnic al ostenelii;
Bucura-te ca slava cea omeneasca o ai dispretuit;
Bucura-te ca ale slavei desarte si ale mandriei curse le-ai nimicit;
Bucura-te ca inselaciunea trufiei celei vatamatoare de suflet in picioare o ai calcat;
Bucura-te, cel ce sfanta smerenie a lui Hristos ti-ai insusit;
Bucura-te, cel ce toate fagaduintele calugariei le-ai implinit;
Bucura-te, cel ce cu darurile harului lui Dumnezeu te-ai impodobit;
Bucura-te, cel ce prin har putere asupra duhurilor necurate ai primit;
Bucura-te ca infricosarile si vedeniile lor in nimic le-ai preschimbat;
Bucura-te, Cuvioase Alexandre, facatorule de minuni al Svirului!
Condacul 5
Raza cea luminoasa in intunericul noptii locul cel pustiu l-a luminat si in el sa te salasluiesti ai venit, cuvioase, lumina sufletului tau aratand si cu dragostea catre Domnul inima ta inflacarand, caci bineplacuta i-a fost Facatorului vointa ta de a-l sluji in cuviosie si sfintenie si de a-l canta acolo cantarea de lauda: Aliluia!
Icosul 5
Vazand cetele ingeresti vietuirea ta cea ingereasca, parinte de Dumnezeu fericite, si adancul smereniei tale si staruinta in rugaciune si taria in infranare si marea ravna a duhului tau pentru curatie, s-au minunat si L-au preamarit pe Iubitorul de oameni Dumnezeu, Care neputincioasa fire omeneasca o a intarit. Iar noi te fericim si iti cantam:
Bucura-te, sfesnic al pustiei, cel ce tinutul Korelsk cu stralucirea virtutilor tale l-ai luminat;
Bucura-te, podoaba minunata a monahilor;
Bucura-te, crin binemirositor al pustiei;
Bucura-te, pom mult roditor al gradinii ceresti;
Bucura-te, cel ce frumusetea casei lui Dumnezeu ai iubit;
Bucura-te, cel ce in tine insuti locas Dumnezeirii Celei in trei Ipostasuri l-ai pregatit;
Bucura-te, cel ce cu cuviosia si dreptatea esti invesmantat;
Bucura-te, cel ce cu braul virtutilor esti incins;
Bucura-te, cel ce ungerea Sfantului Duh o ai primit;
Bucura-te, vas sfintit al harului lui Dumnezeu;
Bucura-te, rob bun si credincios al lui Hristos;
Bucura-te, sluga adevarata a Domnului;
Bucura-te, Cuvioase Alexandre, facatorule de minuni al Svirului!
Condacul 6
Propovaduitor al nevointelor tale in pustia Svirului s-a aratat vanatorul care in padurea cea nestrabatuta dupa cerb alergand, prin grija lui Dumnezeu coliba ta o a gasit, cuvioase parinte: si, in trup de inger vazandu-te, semnul luminii pline de har pe chipul tau purtand, de frica si de bucurie s-a umplut si la cinstitele tale picioare a cazut si cu inima induiosata lui Dumnezeu l-a cantat: Aliluia!
Icosul 6
Ca o faclie luminoasa a lui Dumnezeu in pustia Svirului ai luminat si pe calea mantuirii multe suflete omenesti ai indrumat: caci Hristos indrumator si invatator te-a aratat calugarilor iubitori de pustnicie, care, precum oile la pastor, la tine au venit si tu pe pajistea cea de viata purtatoare i-ai hranit. De aceea, pe tine, cel ce ai lucrat si ai invatat, prin aceste cuvinte de lauda te cinstim:
Bucura-te, izvor al invataturilor insuflate de Dumnezeu;
Bucura-te, locas bogat al induiosarilor;
Bucura-te, tablie insufletita a legii Domnului;
Bucura-te, propovaduitor neincetat al Evangheliei lui Hristos;
Bucura-te, cel ce poruncile Domnului le-ai indeplinit si pe ucenicii tai acestea i-ai invatat;
Bucura-te, cel ce prin obiceiurile tale cele vrednice de Hristos pe cei lenesi la indreptare i-ai indemnat;
Bucura-te, cel ce prin harul daruit tie de Domnul pe cei neputinciosi i-ai intarit;
Bucura-te, cel ce cu dulceata vorbelor tale pe cei necajiti i-ai mangaiat;
Bucura-te, cel ce la pocainta pe pacatosi i-ai indrumat;
Bucura-te, cel ce pe tineri i-ai inteleptit;
Bucura-te, cel plin de compatimire;
Bucura-te, cel bogat in mila;
Bucura-te, Cuvioase Alexandre, facatorule de minuni al Svirului!
Condacul 7
Desi Domnul Cel Iubitor de oameni locul nevointelor tale l-a preaslavit, parinte, pe ingerul Sau l-a trimis a-ti binevesti ca pe locul acela manastire pentru mantuirea calugarilor va fi si in ea biserica in cinstea Sfintei Treimi. Iar tu, prin aratarea celui fara de trup fiind luminat, cu bucurie si cutremur cereasca bunavestire ai ascultat si in smerenia duhului Stapanului ingerilor si al oamenilor ai cantat: Aliluia!
Icosul 7
Semn nou al bunavoirii lui Dumnezeu ti s-a daruit, cuvioase, cand in pustia cea aleasa in tacere vietuiai, caci in noapte lumina mare peste tine a stralucit si trei barbati in vesminte luminoase inaintea ta au stat, pace daruindu-ti si poruncindu-ti manastire de calugari acolo sa construiesti si in ea biserica in cinstea Sfintei Treimi. Iar noi, minunandu-ne de aceasta preaminunata aratare a Treimii in chip ingeresc, tie iti cantam:
Bucura-te, slujitor tainic al Preasfintei si Celei de o fiinta Treimi;
Bucura-te, martor al nespusei aratari a lui Dumnezeu;
Bucura-te, impreuna vorbitor al puterilor ingeresti, celor purtatoare de lumina;
Bucura-te, vazator al luminoasei aratari dumnezeiesti;
Bucura-te, partas al stralucirii treimice, celei in chipul focului;
Bucura-te, inchinator al Dumnezeirii Celei in Trei straluciri;
Bucura-te, cel ce in trup muritor, cu aurora vesniciei ai fost luminat;
Bucura-te, cel ce de vizita cereasca pe pamant te-ai invrednicit;
Bucura-te, cel ce cu smerenia cele inalte le-ai dobandit;
Bucura-te, cel ce cu saracia mila cea bogata a Domnului ti-ai agonisit;
Bucura-te, cel ce cu lacrimi bucurie vesnica ai semanat;
Bucura-te, cel ce implinirea fagaduintelor neschimbat ai savarsit;
Bucura-te, Cuvioase Alexandre, facatorule de minuni al Svirului!
Condacul 8
In chip strain ingerul Domnului in mantie calugareasca in vazduh ti s-a aratat, aratandu-ti locul pe care biserica in cinstea Treimii Celei de Viata Facatoare in pustia Svirului aveai sa o cladesti, cuvioase parinte, si, cu ajutorul lui Dumnezeu ridicand-o si sfintind-o, cu ucenicii tai laude neincetate in ea Domnului l-ai inaltat, cantand: Aliluia!
Icosul 8
Cu totul in voia Domnului lasandu-te si de ucenicii tai fiind induplecat, harul preotiei l-ai primit, parinte, desi mahnit era duhul tau, de inaltimea preotiei inspaiman-tandu-se, insa ascultare de fiii tai duhovnicesti ai facut, indemnandu-i prin aceasta ca intr-un glas sa-ti cante:
Bucura-te, savarsitor destoinic al jertfei celei fara de sange;
Bucura-te, slujitor cucernic al altarului Domnului;
Bucura-te, cel ce cuvioasele tale maini cu mare indrazneala catre Domnul le-ai ridicat;
Bucura-te, cel ce rugaciuni fierbinti din inima curata la tronul Atottiitorului ai inaltat;
Bucura-te, cel ce pilda de buna credinta ucenicilor tai ai fost;
Bucura-te, cap incununat cu virtutea preotiei;
Bucura-te, conducator iscusit al ostasilor duhovnicesti;
Bucura-te, parinte intelept al vietii calugaresti de obste;
Bucura-te, lumanare aprinsa in rugaciunea catre Dumnezeu;
Bucura-te, stea calauzitoare pe drumul cel drept catre mantuire;
Bucura-te, maslina care reversi uleiul milei dumnezeiesti;
Bucura-te, potir care ii saturi pe cei insetati de invatatura mantuirii;
Bucura-te, Cuvioase Alexandre, facatorule de minuni al Svirului!
Condacul 9
Toti calugarii manastirii tale cu bucurie s-au cutremurat cand torentul de apa care spre sfanta manastire se indrepta, cu rugaciunea ta, l-ai potolit si, prin chemarea atotputernicului nume al lui lisus Hristos, pe torentul cel navalnic ai construit o moara pentru buna trebuinta a calugarilor; si, vazand aceasta, fiii tai duhovnicesti cu toata inima si impreuna cu tine lui Dumnezeu au glasuit: Aliluia!
Icosul 9
Ritorii cei omenesti nu se pricep a grai multimea bucuriei duhovnicesti de care te-ai umplut, parinte de Dumnezeu purtatorule, cand in vremea rugaciunii tale de noapte Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu ti s-a aratat impreuna cu cetele ingeresti si prin fagaduinte neschimbate sufletul tau l-a veselit, caci ocrotitoare vesnica a manastirii tale a fagaduit a fi, in toate zilele indestuland-o si aparand-o. De aceea si noi aceste cuvinte de bucurie iti aducem:
Bucura-te, cel ce de bunavoirea Maicii Domnului ai fost umbrit;
Bucura-te, cel ce de vizita imparatesei cerului si a pamantului ai fost mangaiat;
Bucura-te, cel ce vorbe milostive din gura ei ai auzit;
Bucura-te, cel ce fagaduinta ei despre ocrotirea puternica a manastirii ai primit;
Bucura-te, cel ce de ea esti cu adevarat iubit;
Bucura-te, alesul Fiului ei si Dumnezeu;
Bucura-te, cel ce cu darul facerii de minuni ai fost daruit;
Bucura-te, caci pe cele viitoare ca si pe cele prezente dinainte le-ai vazut;
Bucura-te, caci pescarului in chip minunat pescuirea i-ai inmultit;
Bucura-te, caci parintilor neroditori nastere de prunci le-ai daruit;
Bucura-te, caci pe bolnavi sanatosi i-ai ridicat,
Bucura-te, caci greselile cele tainice ale oamenilor le-ai mustrat;
Bucura-te, Cuvioase Alexandre, facatorule de minuni al Svirului!
Condacul 10
Sufletele ucenicilor tai voind a le mantui, in chip parintesc i-ai povatuit, cuvioase de Dumnezeu inteleptite, atat cu cuvantul, cat si prin randuiala vietuirii tale, cu blandete mustrandu-i si cu dragoste indemnandu-i in evlavie si in curatie a izbandi; si, mai mult, inaintea sfarsitului tau, toate cele de folos spre mantuirea sufleteasca, le-ai poruncit si i-ai invatat in rugaciuni a priveghea si neincetat lui Dumnezeu a-l canta: Aliluia!
Icosul 10
Zid de aparare sunt rugaciunile tale, sfinte facatorule de minuni, pentru toti cei care cu credinta la tine in orice necaz vin, caci pentru curatia inimii tale putere duhovniceasca Dumnezeu ti-a daruit, ca pe bolnavi sa-i tamaduiesti, pe sarmani sa-i ajuti, viitorul sa-l proorocesti, pentru ca si cei apropiati si cei de departe maretia lui Dumnezeu, in tine aratata, sa o slaveasca si tie acestea sa-ti cante: Bucura-te, doctor fara de arginti al suferintelor omenesti;
Bucura-te, tamaduitor fara pereche nu numai al bolilor trupesti, ci si al celor sufletesti;
Bucura-te ca orbilor vedere le daruiesti;
Bucura-te ca pe ologi si slabanogi sanatosi ii faci;
Bucura-te ca pe indraciti de chinul diavolesc ii slobozesti;
Bucura-te ca nebunilor minte sanatoasa le daruiesti;
Bucura-te ca pe cei acoperiti de rani ii tamaduiesti;
Bucura-te ca pe cei intristati ii mangai;
Bucura-te ca in ajutorul celor sarmani te grabesti;
Bucura-te ca celor robiti si celor din temnite slobozenie le daruiesti;
Bucura-te, Cuvioase Alexandre, facatorule de minuni al Svirului!
Condacul 11
Cantare intru totul induiosatoare inaintea sfarsitului tau Preasfintei Treimi l-ai adus, cuvioase, si cu rugaciunea pe buze sfantul tau suflet in mainile Dumnezeului Celui Viu l-ai predat, caci pe El din tineretile tale L-ai iubit si tot Lui pana la adanci batraneti in chip neprefacut l-ai slujit; de aceea cu buna nadejde si cu bucurie la locasurile ceresti ai trecut, ca impreuna cu cetele ingeresti lui Dumnezeu Celui in Trei Fete sa-l canti: Aliluia!
Icosul 11
Sfarsitul tau cu pace vazandu-l ucenicii tai, placutule al lui Dumnezeu, amaraciunea despartirii de tine cu mangaierea harului au amestecat-o, nadejde avand in puternica ta mijlocire la tronul lui Dumnezeu, pentru care ii auzi cu dragoste cantandu-ti:
Bucura-te, cel ce cununa vietii vesnice din mainile Atottiitorului o ai primit;
Bucura-te, cel ce in camara Stapanului Ceresc te veselesti;
Bucura-te, cel ce cu ochii tai slava Dumnezeirii Celei in Trei Straluciri o privesti;
Bucura-te, cel ce cu staretii invesmantati in alb Facatorului te inchini;
Bucura-te, mostenitor al luminoasei imparatii a lui Hristos;
Bucura-te, vietuitor al Ierusalimului Celui de Sus;
Bucura-te, locuitor al Sionului Ceresc;
Bucura-te, traitor in corturile Raiului cele nefacute de mana omeneasca;
Bucura-te, cel ce dupa ostenelile vietii vremelnice odihna vesnica ai dobandit;
Bucura-te, cel ce bucuria pregatita dreptilor din veac in chip drept ti-ai insusit;
Bucura-te, cel ce cu razele luminii celei neinserate de sus ai fost luminat;
Bucura-te, cel ce prin maretia minunilor ai stralucit;
Bucura-te, Cuvioase Alexandre, facatorule de minuni al Svirului!
Condacul 12
A harului partasa s-a aratat sfanta racla cu moastele tale tamaduitoare, sfinte facatorule de minuni, caci, dupa multi ani in adancurile pamantului, Domnul neputrezite Ie-a aratat, vindecari din belsug revarsand si orice boala tamaduind cu puterea lui Dumnezeu Celui minunat intru sfintii Sai, Care in cer si pe pamant in chip minunat te-a proslavit si Caruia ii cantam: Aliluia!
Icosul 12
Cei ce cantam cantare de bucurie, lauda si multumire Iubitorului de oameni Dumnezeu, Care in pamantul Rusiei te-a proslavit ca pe un facator de minuni bun si milostiv, te rugam, cuvioase parinte al nostru: fii mijlocitor catre El si rugator vesnic pentru noi, cei ce-ti cantam:
Bucura-te, aparator al neamului crestinesc;
Bucura-te, tezaur al diferitelor daruri;
Bucura-te, acoperamant de Dumnezeu daruit;
Bucura-te, cel ce de la Dumnezeu harul vindecarilor ai primit;
Bucura-te, floarea vietii fara de moarte, care in Sfanta Biserica raspandesti buna mireasma;
Bucura-te, zarea vesniciei, care din mormant in chip preaslavit ai stralucit;
Bucura-te, rau nesecat de binefaceri si milostenii;
Bucura-te, izvor imbelsugat de bunatate;
Bucura-te, chip mult-minunat al dragostei si compatimirii;
Bucura-te, tamaduire de Dumnezeu daruita trupurilor noastre;
Bucura-te, mijlocire bine placuta pentru sufletele noastre;
Bucura-te, Cuvioase Alexandre, facatorule de minuni al Svirului!
Condacul 13
O, mare si preaslavite facatorule de minuni, cuvioase parinte Alexandre! Primeste cu milostivire aceasta putina rugaciune a noastra si cu rugaciunile tale ne pazeste in viata aceasta de suferintele cele sufletesti si trupesti si de chinurile cele vesnice ne izbaveste, si ne invredniceste ca impreuna cu tine in imparatia Cereasca cu toata inima lui Dumnezeu sa-l cantam: Aliluia!
(Acest condac se zice de trei ori.)
Apoi se repeta Icosul 1 si Condacul 1.
Rugaciune catre Sfantul Cuvios Alexandru din Svir
O, Cuvioase si de Dumnezeu Purtatorule, Parintele nostru Alexandre! Cei ce cu smerenie cerem ajutorul tau binecuvantat, cu sarguinta te rugam, inalta mainile tale pentru noi, pacatosii, catre Stapana noastra, Nascatoarea de Dumnezeu si Pururea Fecioara Maria, ca sa pomeneasca milele sale din trecut, prin care a fagaduit nedespartita sa fie de manastirea ta; si sa ne dea noua putere si tarie asupra vrajmasilor sufletesti, care ne abat de la calea mantuirii, biruitorii lor sa fim, iar in ziua infricosatei Judecati sa auzim de la tine acel glas de lauda: lata-ne, Dumnezeule, pe mine si fiii pe care mi i-ai dat! Si cununa de biruinta de la biruitorul vrajmasilor Hristos, Fiul lui Dumnezeu, sa primim, si mostenirea bunatatilor vesnice impreuna cu tine sa o dobandim cei ce pe Preasfanta Treime O preamarim, pe Tatal si pe Fiul si pe Sfantul Duh, si prin milostiva ta mijlocire si ocrotire, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Rugaciunea Sfantului Alexandru din Svir pentru toate zilele
Suflete, suflete al meu, pentru ce te plangi la Domnul? Caci lenea ta pentru chinurile vesnice mijlocitoare iti este. Daca darul lui Dumnezeu l-ai cunoaste, cu lacrimi fierbinti ai plange, suspinand si intristandu-te pentru orice pacat, pentru cel mic si pentru cel mare. Striga catre Stapana ta sa nu te loveasca mania Celui ce tine toate cu dreapta Sa atotputernica, insa eu, pacatosul si lenesul, cel ce am limba vicleana, cum ma voi ruga Stapanei mele ca sa ma izbaveasca Domnul de infricosata Judecata? Caci tot timpul ma cutremur in inima mea cugetand ia infricosata Judecata ca sa fiu izbavit de chinurile cele vesnice si de viermele cel neadormit si de intunericul cel mai din afara si de flacarile cele nestinse. Miluieste-ma pe mine, pacatosul robul Tau (numele), ca pe Pavel Apostolul, pe care mai mult decat pe toti l-ai iubit, si nu intoarce fata Ta de la mine, cel sarman, in acea Zi infricosata de care se cutremura sufletul meu si se ingrozesc madularele trupului meu. Doamne, izbaveste-ma pe mine de infricosatul ceas, ca sa nu ma departez de mila Ta. ii rog pe Sfintii ingeri si Arhangheli, pe prooroci si mucenici si pe toti sfintii sa se roage lui Dumnezeu pentru sufletul meu. Pentru rugaciunile voastre sa intoarca Stapanul mania Lui de la mine, pacatosul. Iar tu, Preacurata Doamna Fecioara, care ai indrazneala la Fiul tau pentru robii Tai, nu uita ostenelile robului tau (numele). Stapane Mantuitorule, din saracul meu suflet, Tie ma rog, izbaveste-ma de durerea pacatelor mele si primeste-ma intru bucuria vietii celei nesfarsite, in care se preamareste Preasfant Numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, totdeauna, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Rugaciunea Sfantului Alexandru din Svir catre Preasfanta Stapana noastra Nascatoarea de Dumnezeu si Pururea Fecioara Maria
Ocrotitoare neobosita, Maica Domnului, la tine alerg eu, blestematul, cel ce sunt mai pacatos decat toti oamenii. Asculta glasul rugaciunii mele si auzi plansul si suspinarea mea. Caci faradelegile mele au intrecut capul meu si eu, ca o corabie in adanc ma scufund in marea pacatelor mele. insa tu, Stapana mea atotbuna si milostiva, nu ma dispretui pe mine, deznadajduitul, care in pacate pier. Miluieste-ma pe mine, cel ce de faptele mele rele ma caiesc si intoarce pe drumul cel drept blestematul si ratacitul meu suflet. Tu, Maica lui Dumnezeu, apara-ma si tine-ma sub acoperamantul tau acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu